Konečné výsledky Dračí povídkové soutěže
Výsledky Dračí povídkové soutěže
1. místo
Mosquito killer - 24 + 59 = 83 bodů
získává modrého draka
2. místo
paprsek3 - 24 + 43 = 67 bodů
získává artefakt dle vlastního výběru ze setu mág či nekromant
3. místo
Ardon - 23 + 9 = 32 bodů
získává artefakt dle vlastního výběru ze setu elf
*********
Zde si můžete přečíst všechny ostatní soutěžní povídky
Komentáře
Přehled komentářů
Začátek slušný, konečně zas nějaké odlehčení od těch křečovitých epických dramatech, ve kterých se vyžívá třeba ten kecal Laxináror. Jen menší poznámka - druhystický je otřesný slovo i pro vtip. A navíc bych řekl, že se píše s "i" po "h".
Tak tohle se rozjíždí, nejdřív mě sice urazily ty řeči o fousech, ale jeho jméno je dokonalý. Elf=fuj, s tm taky souhlasím.
Zatím skvělé, nemám, co bych vytknul.
Řechtám se jak idiot za každou další větou.
Kat byl nažraný jak doga nebo jak Doga? :-)
První polovina končící popravou je výborná devítibodová záležitost. Té druhé chybí šťáva (těch pár kapek rybízovky to nezachrání).
Takže celkově ti musím dát jen 7 bodů. A je to škoda, kdybys to utnul v půlce nebo udržel tempo, bylo by to skoro tak dobré, jako Mosquito, možná i lepší. Takhle ale jen těch 7.
Angličanovi
(el Maestro Laxinatorre, 15. 12. 2010 13:56)
Pro mě je to totéž. Není diskuse bez hádky.
Ale tohle téma bych už nechal.
Laxovi
(Angličan, 15. 12. 2010 13:16)A já to jako hádku neberu, spíš jako zajímavou diskuzi :)
Laxovi
(Angličan, 15. 12. 2010 13:15)Když se stáhneš dostatečně včas, tak se zpět neprobíjíš přes nikoho, max opravdu jedeš jen přes mrtvoly, což zase není pro koně až takovej problém natož pro draka :) A samozřejmě nejsou tak hloupí, aby tu formaci drželi, když jedou do brány, ve chvíli, kdy se otočíš k ústupu, tak se klasicky "zformuješ" do řekněme pruhu. Už není důvod držet formaci, už jde jen o to se stáhnout z boje pryč.
Angličanovi
(el Maestro Laxinatorre, 15. 12. 2010 11:00)
Ještě něco té hádky...
Ano, klínová formace je nejlepší pro průraz do nepřátelských řad, ale jakmile se chceš stáhnout, tak ti, co byli v čele, zústanou beznadějně osamělí a poslední na chvostu a musí se prodrat znovu přes stejný počet nepřátel, jako při cestě tam. A to zvlášť přes mrtvoly moc dobře nejde. Tady nehraje moc roli, jestli pronikli 50 nebo 150 metrů, vždy jsou v pytli. Tak to teda vidím já. Nehledě na to, že široká strana formace bude dorážet na bránu vlastní pevnosti a ti na krajích se k ní dostanou jen stěží.
Laxovi
(Angličan, 15. 12. 2010 10:37)
Jsem nad tím přemýšlel půl noci a vyjádřil jsem se tu špatně v tom komentáři... Ta taktika jako taková byla správná, ale provedení od rytířky bylo špatné...
Když už jsme u Rome total war, nebo kterýkoliv jiný z dílů dané série, hrál jsem je všechny a naopak já s malými vojsky, ale chytrou taktikou většinou vyhrával. :)
Pokusím se to rozebrat:
1) Pokud máš jednotku těžké jízdy a chceš se zaříznout do soupeřových řad, tak je klínová formace to nejlepší co můžeš udělat. Vjedeš do řad nepřítele jak nůž do másla a zásadně mu ty řady narušíš. Vyděsíš a demoralizuješ vojáky. Nakonec ten útok se ti nezmění v boj 1v1, jako by to bylo pokud bys použil třeba klasický čelní útok v řadě... Ti vojáci co ti padnou po stranách klínové formace, jsou hned nahrazování vojáky čekajícími ve středu formace...
2) Chyba, kterou hrdinka udělala, bylo, že se nechala unést situací a jela moc hluboko, takže i skřeti, kteří se snadno vyděsej a rozutečou, měli dost času se zase dát dokupy a zezadu je zavřít. Kdyby se otočila dokud byly skřeti a skuruti v šoku a demoralizovaní, tak by neztratila skoro žádného svého vojáka. Protože je by jejich soupeři nestačili uzavřít a nemuseli by se prosekávat zpět.
Nacož jsem myslím i v povídce poukazoval, že se nechála moc unést a udělala chybu.
Doufám, že se mi to podařilo osvětlit alespoň trochu a nemlel jsem tu hlouposti :D
Jak už jsem psal, nejvíc mě potopil čas co jsem měl na napsání povídky a čas co jsem neměl na její zkontrolování a zamyšlení se nad všemi podrobnostmi.
Angličanovi
(el Maestro Laxinatorre, 14. 12. 2010 15:09)
No, věc se má takhle...
Já nejsem žádný stratég, který by vyhrál bitvu, třeba v Rome: Total War jsem skoro každou vždy prohrál i když jsem měl víc vojáků. (Na mou obranu měl jsem to měsíc a hrál to tak dva týdny.)
Ale když si představím bitvu a vojsko, jak prorazí díru do nepřítele, a pak se musí otočit a ti na začátku jsou na konci sami, ale těch vepředu je 10x tolik a budou zpět dřív, přijde mi to jako blbost.
A paladinka snad prošla vojenským výcvikem. Jinak použij jsem to v radách, protože mě zrovna jiná věc nenapadla. A pokud to mělo ukázat, že je to kráva neschopná, pak by to tam mělo i stát. Minimálně já z toho pochopil chybu v autorovi, ne v postavě. Jednou větou navíc zachráníš kupu věcí. Taky mi občas něco nedává smysl, tak mě ostatní donutěj to dovysvětlit.
Elros a originalita
(el Maestro Laxinatorre, 14. 12. 2010 15:03)
- Ano, ale vyprávění je buďto takové nebo makové. Ať už vzpomínky, myšlenky, přímý děj, ... To se nepočítá. :-))
- Zmetci jsou, byli a budou. Pokud není postava do puntíku stejná, tak to je jedno. To bys mohl označit za klišé dobrého krále, neutrálního krále, dobyvatele, obránce, cvoka, ...
- Jo, Eragona to trochu připomíná, ale za to může to debilní zadání. Hlavně za tu modrou barvu. Jinak mi to Eragona moc nepřipomíná.
- Mág psychotik? Mě nepřišel psychotický.
- Jo, řeka a lučiš%níci Isildura připomínají až moc, i když to nebyl záměr.
- Rozdělení draků podle barev uznávám jako největší klišé, ale byl to trochu takový můj odboj proti systému. Tím, že jsem se jím řídil. To jsem rozepisoval někdy před týdnem a půl. Tím se neomlouvám, jen dovysvětluju.
- Mírový sněm může dopadnout na tři způsoby. Dohodnou se, nedohodnou se, pobijou se.
- Typická fantasy viz dva body výše. Králové tam byli jen dva a jeden z nich tam fyzicky vystupoval, bitva tam byla taky jen jedna, mrtví bezejmenní vojáci v bitvách bývají a magie prostě ke kouzelníkům patří, abych tak řekl.
- Za prvé díky za diskusi a za další a další připomínky, za druhé vidím, žes objevil věci, o kterých ani já sám nevím a konečně za třetí: Chci poukázat na jeden podstatný rozdíl. Říct, že je něco neoriginální jen proto, že je tam bitva, nebo proto, že to (až na draka) kopíruje film Vesnice. V tom prvním jsou dílčí pody podobné tomu a onomu, kdežto u toho druhého jsou okolnosti a události jiné, ale situace a stěžejní body jsou jak přes kopírák. V tom já vidím rozdíl.
Laxovi
(Angličan, 14. 12. 2010 0:16)Takže vlastně, to že se ti ta formace nezdála správná, bylo správně, protože se ti správná ani zdát neměla :D
Laxovi
(Angličan, 14. 12. 2010 0:13)
Koukám, že tu pořád řešíš tu klínovou formaci pro útok a že to není dobrej nápad. Ale hned v zápětí píšeš, že ne všichni jsou rození generálové...
Ale já v té povídce nikde nepsal, že rytířka je super stratég a že vždy používá tu nejlepší možnou taktiku... V té situaci zvolila tu, která se jí zdála správná, to že zrovna ideální nebyla, to je jiná věc. Taky kvůli tomu ztratila půl jednotky. Ale tak jsem to měl vymyšlené a také to mělo poukázat na to, že to není žádná superžena co nedělá chyby. :)
Laxi a originalita
(Elros, 13. 12. 2010 22:18)
Stálo to trochu dohledávání a trochu víc přehánění, ale o tolik přísnější než Laxinátorova kritéria to nebude.
Kompozice, kdy vypravěč sedí někde u krbu a vypráví, tady byla už nejmíň v Dekameronu.
Vyprávěcí styl "všechno vím, všem natrhnu uši" se dá najít třeba v Amberu nebo v detektivkách o Philu Marlowovi.
Harald, tedy zákeřný zmetek s korunou, co si hraje na klaďase, nápadně připomíná prince Humperdinka z The Princess Bride.
Objevení draka je vykradený Eragon. No uznejte - klaďák se snaží zachránit vajíčko před záporákem, záporák ho stejně získá, ale pak mu ho sebere jiný klaďák a bum, najednou je z vajíčka drak, navíc modrý - to je jak přes kopírák.
Mág psychotik - takhle psychotických postav je plná třeba Píseň ledu a ohně a celkem věřím tomu, že aspoň jeden z nich je přinejmenším kněz. Už Melisandra je dobrý začátek, i když ta má aspoň narozdíl od Arraxe styl.
Řeka a lučištníci - Isildur?
Černí a červení draci jsou ti zlí, zelení a zlatí ti hodní. Jaká náhoda!
Ten mírový sněm draků mi dost připomíná Sasy, Kelty a Vortigerna.
A celé je to tak typická fantasy, že to až není hezké. Samý král a bitva, mrtví bezejmenní vojáci na každém rohu, magické blesky srší na všechny strany. Už chybí jenom krásná princezna a zlý bůh (pokud jím tedy náhodou není Arrax - vida, mám další pitomou teorii).
Elrosovi
(el Maestro Laxinatorre, 13. 12. 2010 21:01)
No, ale my se snažíme nováčkům radit. A ano, oni rádi začínají velkými věcmi, ale já doporučuju to nedělat. Sám jsem teda začal novelou, ze které jsem udělal dva díly, než mi došlo, že sci-fi není pro mě to pravé. Pak jsem se pustil do mizerný povídky a až potom jsem se dal na román. Ne, že bych to měl v plánu, prostě to tak vyšlo. Takže i rozsah prvního díla je individuální.
Spíš bych to popsal jako soubor příhod jedné postavy. Třeba Jak Pasáček vepřů k božskému meči přišel, Jak Pasáček osvobodil princeznu, Jak zabil zlého čaroděje, ...
Elrosovi
(el Maestro Laxinatorre, 13. 12. 2010 19:25)No, tohle je taky pravda, ale už se dostáváme do detailů. Souhlasím, použít se to dá, ale ať se za chvli nedostanem do části, kdy radíme, že úterý je pro hrdinský čin lepší než čtvrtek.
poradní orgán 1.2
(Elros, 13. 12. 2010 17:13)10. Když něčemu nerozumíte, nepopisujte to! Hrdina může mít "výjimečnou zbraň", aniž byste vysvětlili, co je na ní tak úžasného. Může si dát dobrou večeři, aniž byste museli čtenáři předložit recept. Může seknout po nepříteli, aniž byste se museli babrat v piruetách a zmenšených kvintách. Čím míň konkrétních detailů, tím míň věcných chyb.
Laxi
(Elros, 13. 12. 2010 17:04)A to vadí? Důležité je, že vezmeš jenom malé, přesně ohraničené téma. Kde jsi k němu přišel, to už je podle mě celkem jedno. Navíc přijde mi, že začátečník bude chtít psát dost podobně tomu, co čte. To znamená velké ságy. Povídky bohužel moc neletí.
Pasáček vepřů
(el Maestro Laxinatorre, 13. 12. 2010 16:06)
Souhlas. Navíc u tvorby románu nevydržíš a hned chceš psát něco dalšího.
Jinak oceňuju stejný styl rady, jako byly ty moje. Pasáček vepřů mě pobavil. Asi o něm něco napíšu.
Ale mám k té radě i výhradu. To, co tu popisuješ, je vlastně dlouhý příběh, jen jsi ho rozdělil na kapitoly.
poradní orgán 1.1 - kolektiv útočí
(Elros, 13. 12. 2010 14:42)9. Začněte skromně. Čím delší dílo, tím obtížnější je udržet pozornost čtenáře, tím snáz se do toho zamotáte, tím víc tam nasekáte chyb. Nemusíte hned psát epos, jak chudý pasák vepřů porazí Pána zla. Pro začátek úplně stačí drobná část toho příběhu. Pasáček vepřů se dozví, že je ve skutečnosti syn Boha světla a předurčený zachránit svět. Pasáček vepřů prochází bojovým výcvikem. Už-víc-než-pasáček-vepřů se klepe před první bitvou. Až budou tyhle drobné epizody vypadat k světu, pak bude možné přejít k obsáhlejším věcem.
Poradní orgán 1 - amatér radí nováčkům
(el Maestro Laxinatorre, 13. 12. 2010 14:14)
Na popud spokojených i nespokojených zákazníků přicházím s první sadou rad ohledně správného psaní. Cílem tohoto dílu bude nasměrovat člověka psaním (a možná i čtením) netknutého tak, aby jeho potenciální čtenář nechtěl roztrhat povídku i jejího autora hned po prvních řádcích. V řeči detimesovské, aby dosáhl alespoň tří bodů u někoho tak zatvrzelého jako já.
1. Číst, číst a číst - Pokud nemáte jako jediní na této planetě dar od boha dělat něco, co jste nikdy nikoho dělat neviděli, kdybyste dostali do ruky hřebík a kladivo a aniž byste věděli, že se kladivem buší do placatého konce hřebu, pak tuhle radu přeskočte. A pro 100% populace, která tento dar nemá, platí tohle jako základní pravidlo. Čtením, a nemusí to být ani stejný žánr, který chcete psát, získáte všeobecnou představu o nějaké kompozici díla, o jazyku vyprávění, i když správných způsobů výkladů příběhů je mnoho, o základních pravidlech psaní a zvýšíte si slovní zásobu, což je taky důležité. V ničem z toho vám filmový Pán prstenů, natož pak Eragon, nepomůžou. A čtěte jak mistrovská díla, tak i braky místního typu. Pak poznáte, kde je rozdíl.
2. Promyslete si hlavní dějovou linii dopředu. Když už je příběh jednou napsaný, je těžké ho celý překopávat. Proto není dobré zabít postavu, která jako jediná může zabít arcipadoucha. Leda by měl arcipadouch vyhrát. Konec je jedna z nejdůležitějších částí, ne-li ta nejdůležitější. Proto je nejlepší vymyslet začátek, konec a pár stěžejních bodů. A zbytek vymyslíte za pochodu.
3. Nemusí jít o něco převratného, protože když si převratné nápady vystřílíte hned ze začátku, nezbydou vám žádné až budete psát svůj majstrštych. Hlavně aby to mělo hlavu a patu.
4. Vžijte se do svých postav. Co by udělaly? Je smutné, když velký hrdina uteče před první bitvou nebo naopak když se strašpytel postaví jednotce skřetů. Charaktery se sice vyvíjejí, ale musí je k tomu donutit události. Klasikou je smrt rodičů a následná pomsta.
5. Přímá řeč oživuje a zrychluje děj. To samé krátké věty. Takže vaše učitelka na češtinu měla pravdu.
6. A abych si rýpnul... klínová formace opravdu není vhodná strategie pro útok a následné stáhnutí se. Takže v souhrnu si hlavně bitvy a bitky promyslete. Stačí logika a představivost, ani ve středověku a starověku nebyli všichni vojevůdci géniové jako Hannibal. Takže ražte heslo "Dvakrát měř, jednou řež." :-P
7. Každé další přečtení odhalí nové chyby. Ať už ty logické, nebo, což se stává častěji, ty gramatické. A že jste to četli už sedmkrát? No a co, po osmé se to snad nezblázní...
8. Dejte to někomu přečíst (čím víc lidí to uvidí, tím líp), poslechněte si jeho rady (bacha, příbuzní nejsou objektivní... a osobní nepřátelé taky ne) a promýšlejte věcné výtky. Je těžké najít ve svém díle chybu, já přeci vím, jak by to hlavní hrdina udělal. Ale druhý řekne, že to tak nejde nebo že kontext říká něco jiného. Pak můžete buďto změnit myšlenku nebo formulaci.
Kdyby byli ostatní tak laskavi a doplnili mou osmičku svými dodatky... Jen nezapomeňte, že jde o rady pro zelenáče. Mírně pokročilým, pisálkům, spisovatelům a bohům se budu věnovat v příštích dílech. Jo a máte pravdu, tohle dělení jsem si teď vycucal z prstu.
*Pak to asi sepíšu do jednoho a vrazím na DE Times.* Autor: Laxinátor a kolektiv. :D
Poradní orgán
(el Maestro Laxinatorre, 13. 12. 2010 12:28)
No, ono rady dělám na Timesech, ale když do sebe třískám jeden brak za druhým a rady by byly pořád stejné, docela mě to omrzí. Ze začátku jsem se o to snažil, pak už jsem to vzdal. Ale lidem nad 5 bodů radím, pokud vím.
Kromě toho je na prd, že to tady stejně čte tak 7 autorů maximálně.
Elros: No, uznávám žě fráze "v podstatě kombinací" je přehnaná. A ano, moje požadavky na originalitu jsou dost velký. Ale myslím, že zrovna to moje bylo (až příliš) originální. Co se týče toho tvého, možná za to nemůžeš, ale mě při čtení prostě naskakoval střídavě Avatar a indiáni.
Shadow-knight: Čekal jsem průměráky, příběhy na jedno použití a odhození, ale tohle mi bohužel ani jako toaletní papír neposlouží. Jen mám z toho rozedřenou ... sítnici.
Ale když tak naléháte, hodil bych sem pár obecných rad a postupů. Jen mi to přijde trochu jako sebevychloubačství. A myslím tím v mnohem větší míře, než kterou tady předvádím. Ale myslím si, že jako čtenář vím co chci a jako teoretik vím, co tomu chybí, přebývá nebo co se má udělat jinak. A jako praktik se to snažím dodržet, i když úspěch není zaručen.
Laxi
(Elros, 13. 12. 2010 11:58)
To je pravda, přinejmenším pár obecných rad by nebylo od věci. A možná něco osobního pro lidi od pěti bodů výš, třeba.
Jinak urazil jsem se. Moje povídka narozdíl od Avatara není zelená až k zblití. :D
Ne, teď vážně. Jasně že to je podobné téma. Ale mezi "podobným tématem" a "v podstatě kombinací" je pořád ještě dost místa. Nějaká vlastní invence tam je myslím taky.
Neber to tak, že se zuřivě bráním tvému hodnocení (to jenom zčásti). Chci tě přesvědčit, že to, že je věc něčemu podobná, ještě neznamená, že je nutně neoriginální, a tudíž špatná.
Na neoriginalitu sis tu stěžoval mnohokrát, což mi přišlo trochu podezřelé, ale "předlohu" jsem zatím nikdy neznal, tak jsem nemohl posoudit, nakolik máš pravdu. Ale občas mi přijde, že tvou definici originality by nesplnilo v podstatě nic.
Povídka #6. Drtikoza
(Laxinátor aneb zpět ke skromnosti, 15. 12. 2010 14:44)